پلاگر

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

سلسله گیاهان

بازدانگان اوندی

نهانزادان اوندی

غیر اوندی

نهان دانگان اوندی

سلسله جانوران

پستانداران

ماهیان

دوزیستان

بندپایان

خزندگان

پرندگان

اشهلمانت ها

جانوران دریایی خطرناک

سلسله اغازیان

سلسله قارچ ها

سلسله باکتری ها

علمی

بیماری ها

آنزیم

پروتئین

ویتامین

هورمون

با دانشمندان

انگل شناسی

اجزای سلول

شگفتی های افرینش

تازه های علم

لینک دوستان

گروه آموزشی دانشمندان جوان

حس دلتنگی

یااباصالح المهدی

تازه های علمی

زیست شناسی همدان

انجمن زیست شناسان دانشگاه پیام نور شوشتر

دانش سرا

انجمن زیست شناسی دانشگاه پیام نور زاهدان

موفقیم ما

زیست شناسی جهان هستی

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زیست شناسی و آدرس sonia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 1021
بازدید کل : 36906
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 120
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

زیست شناسی


لوگوی دوستان


بر چسب ها




پلاگر

19 / 6 / 1390

 

 
پلاگر ( Pellagra)
 
یک نوع بیماری  است که در اثر کمبود نیاسین  (ویتامین ب۳) به وجود می‌آید. کمبود تریپتوفان  و لوسین  (دو نوع اسید آمینه ) نیز در این بیماری نقش دارند.
همچنین، پلاگر می‌تواند حاصل برخی اختلالات همچون سندرم کارسینویید  باشد که موجب تغییراتی در متابولیسم پروتئین‌ها  می‌شوند.
فردی مبتلا به پلاگر آماس پوست  (درماتیتیس) از علایم این بیماری است.
پلاگر اغلب در مناطقی رخ می‌دهد که دچار فقر ، قحطی  و سوءتغذیه  هستند و رژیم غذایی  افراد حاوی مقداری ناکافی از پروتئین حیوانی است (همچون مصرف ذرت  به جای گوشت ).
این بیماری در شمال ایتالیا  پوستِ زبر (به ایتالیایی : pelle agra) نامیده می‌شد، و واژهٔ پلاگر از همین گرفته شده است.
همه‌گیرشناسی
پلاگر بیشتر در کشورهای فقیر  و قحطی‌زده چون کشورهای آفریقایی  شایع است. این بیماری در چین ، اندونزی  و مکزیک  دیده می‌شود.
پلاگر می‌تواند در افرادی که همچون جمعیت‌های آمریکای جنوبی  از ذرت  به عنوان غذای  اصلی استفاده می‌کنند شایع باشد. ذرت به تنهایی دارای مقدار کمی تریپتوفان  و نیاسین  است. با این وجود، در صورتی که در یک محلول قلیایی  چون کلسیم هیدروکسید  پخته شود، این کمبود تصحیح می‌شود. این شیوهٔ پخت بیشتر در بومیان آمریکا رواج دارد.
تاریخچه
پلاگر برای نخستین بار در سال ۱۷۳۵  در اسپانیا  توسط یک پزشک توصیف شد. این بیماری در شمال ایتالیا  نیز بسیار شایع شد، و نام آن پوستِ زبر نهاده شد.
از آن‌جا که پلاگر بیش‌تر در مناطقی که از ذرت به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند شایع بود، سال‌ها گمان بر این بود که این گیاه حامل بیماری یا حاوی ماده‌ای سمی است. این اعتقاد بعدها که مشاهده شد پلاگر در میان مردم ساکن آمریکای مرکزی  (که ذرت غذای اصلی آن‌ها بود) بسیار کم است، به کنار گذاشته شد.
این بیماری در اوایل قرن بیستم به شدت در جنوب ایالات متحدهٔ آمریکا  شایع شد. ۱٬۳۰۶ نفر در ده ماه اول سال ۱۹۱۵  در کارولینای جنوبی  از این بیماری طلف شدند، و ۱۰۰٬۰۰۰ نفر از ساکنان ایالات جنوبی در سال ۱۹۱۶  جان باختند. در این زمان، دانشمندن به این نتیجه رسیده بودند که پلاگر احتمالاً در اثر یک میکروب  یا مادهٔ سمی که در ذرت وجود دارد ظاهر می‌شود.
سرانجام، در سال ۱۹۱۵، جوزف گلدبرگر ، پزشک آمریکایی -مجاری ، نشان داد که پلاگر به رژیم غذایی  بستگی دارد. او در سال ۱۹۲۶ ثابت کرد که رژیم غذایی متعادل و حاوی مقدار کمی مخمر آب‌جو  مانع ابتلا به این بیماری می‌شود. با این وجود، دانشمندان تا کشف این که نیاسین  بیماری زبان سیاه  (پلاگر در سگ ) را درمان می‌کند (در سال ۱۹۳۷) بر این موضوع تردید داشتند. پس از تحقیقاتی، ثابت شد نیاسین در انسان‌ها نیز درمان پلاگر را می‌کند.
در تحقیقاتی که از سال ۱۹۰۰  تا ۱۹۵۰  انجام شدند، مشخص شد که میزان زنان مبتلا به پلاگر دوبرابر مردان است. علت این تفاوت ممکن است تأثیر استروژن  بر فرایند تبدیل تریپتوفان به نیاسین باشد. برخی نیز معتقد هستند که این در اثر تفاوت کیفیت غذایی در میان زنان و مردان است، چرا که زنان اغلب اول غذاهای پروتئینی  با کیفیت را به فرزندانشان می‌دهند.
اسيد نيكوتينيك (نياسين) جزو ويتامين‌هاي گروه ب محسوبمي‌شود. نياسين مثل ساير ويتامين‌هاي گروه ب Bدر جگر، مخمر، گوشت، غلات كامل وبادام زميني به مقدار قابل توجهي موجوداست.

عواملي كه باعث كمبود نياسين ونياسيناميد مي‌شود، مثل ساير ويتامين هاي گروه ب است و عمدتا در اثر فقر غذاييايجاد مي‌شود كه منجر به بيماري پلاگر مي‌شود.

همچنين كمبود تريپتوفان دربدن و مواد غذايي هم در ايجاد اين بيماري نقش دارد.
علایم
مهم‌ترین نشانه‌های  پلاگر اسهال ، آماس پوست  (درماتیتیس) و در موارد پیش‌رفته، زوال عقلی  است، که در صورت عدم درمان به مرگ می‌انجامد.
سایر علایم عبارت اند از:
علت و درمان
پلاگر به طور کلی در اثر کمبود نیاسین  به وجود می‌آید. ناکاقی بودن میزان این ویتامین  در رژیم غذایی  یکی از ساده‌ترین علت‌های ابتلا به این بیماری است. یکی دیگر از دلایل ابتلا به پلاگر کمبود تریپتوفان  است. تریپتوفان نوعی اسید آمینهٔ ضروری  است که در گوشت ، ماهی ، مرغ ، سویا  و تخم مرغ  یافت می‌شود، و به نیاسین تبدیل می‌گردد. همچنین، به نظر می‌رسد که کمبود لوسین  نیز، نوعی دیگر از اسیدهای آمینهٔ ضروری، در ابتلا به پلاگر نقش دارد، هرچند ارتباط این دو هنوز به درستی مشخص نیست.
علاوه بر این، اختلالاتی در متابولیسم پروتئین  نیز می‌توانند موجب ابتلا به این بیماری شوند. به طور مثال، نشانگان کارسینویید  یک بیماری است که عبارت است از نوعی تومورهای بدخیم در دیوارهٔ رودهٔ کوچک . این تومورها موجب تولید بیش از حد سروتونین  می‌شوند. در افراد سالم، تنها یک درصد از تریپتوفان جذب‌شده از غذا به سروتونین تبدیل می‌شود، در حالی که این مقدار در بیماران مبتلا به این نشانگان ممکن است به ۷۰٪ برسد. این موجب کمبود تریپتوفان، و در نهایت، نیاسین می‌شود.
درمان پلاگر با افزایش نیاسین موجود در رژیم غذایی صورت می‌گیرد. در صورت عدم درمان، فرد بیمار پس از ۴-۵ سال می‌میرد.
منبع
اسفناج به دليل دارا بودن ويتامين B3 سبزي بسيار غني است و مانع از بروز بيماري پلاگر كه نوعي بيماري ضعف بدن همراه با تشنج و اختلال در دستگاه گوارش است،مي‌شود .
اسفناج داراي اسيد فوليك فراواني نیز است كه يكي از ويتامين‌‌هاي گروه‌B بوده و از بروز نقايص در جنين پيشگيري مي‌كند علاوه بر اين اسفناج داراي تركيباتي است كه از آسيب رساندن به عروق بدن جلوگيري كرده و سبب پايين آوردن هموسيستئين خون مي‌شود و به اين ترتيب احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كم مي‌كند .
  يك ليوان اسفناج 40 كيلو كالري دارد و براي لاغر شدن و وزن كم كردن مفيد است .
اسفناج منبع غني ويتامين B3/A/Cآهن و پتاسيم است و براي كساني كه با كارهاي فكري اشتغال دارند به دليل داشتن فسفر مفيد است همچنين اسفناج به دليل داشتن لوتئين از تخريب شبكيه چشم نيز جلوگيري مي‌كند .
اسفناج براي افراد داراي مشغله فکري و مبتلايان كم خوني مفيد است

اسفناج به دليل داشتن آهن و پتاسيم براي افرادي که مشغله فکري دارند و به کارهاي فکري مشغول هستند، مفيد است.

اسفناج منبع غني ويتامين C ، A ، B3 ، آهن و پتاسيم است و براي کساني که به کارهاي فکري اشتغال دارند به دليل داشتن فسفر مفيد است.

اسفناج ملين بوده، يبوست را برطرف كرده و يکي از سبزي‌هاي کم کالري است. يک فنجان اسفناج 40 کيلو کالري دارد و براي لاغري و كاهش وزن مفيد است.

اسفناج براي کساني که مبتلا به کم خوني هستند نيز مفيد شناخته شده است زيرا تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد. اين سبزي از نظر داشتن ويتامين B3 نيز بسيار غني است و مانع از بروز بيماري پلاگر (بيماري که باعث ضعف بدن مي‌شود و با تشنج و اختلال در دستگاه گوارش همراه است) مي‌شود.

همچنين اسفناج داراي اسيد فوليک فراواني است که يکي از ويتامين‌هاي گروه B نيز مي‌باشد که از نقايص عصبي جنين پيشگيري مي‌کند.

نظرات شما عزیزان:

T.T
ساعت19:33---15 دی 1393
AAAAAAAAALLLLLLLLLLLLIIIIIIIIIII

نگین
ساعت15:03---9 دی 1393
چرا عکس نداره؟

نازی
ساعت15:31---22 فروردين 1393
خیلی خوب بود

محدثه
ساعت18:45---18 آذر 1392
عالی بود ولی بیشترش کنین

nashenas
ساعت16:35---14 شهريور 1392
khob eh ye kam bishtar

علی
ساعت21:54---6 دی 1391
مطالب رو زیاد کنید

کمال
ساعت21:52---6 دی 1391
خوب بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها ، ،
:: برچسب‌ها: پلاگر,

نوشته شده توسط سونیا در ساعت 23:49



درباره



هيچ کس نميتواند به عقب برگردد و از نو شروع کند اما همه مي توانند از همين حالا شروع کنند و پايان تازه اي بسازند. اگر انتقادی پیشنهادی دارید یا اشکالی در مطالب بود اطلاع دهید ممنون می شم
tootia_66@yahoo.com


مطالب پیشین

10مخلوق وحشت‌آفرين اعماق
عجیب ترین و زیباترین قارچ های دنیا
جهش های عجیب ژنتیکی در گیاهان
کندترین موجودات زمین
دنیای زیر میکروسکوپ
تمام اتـفاقات بـدن در طـول 24 ساعت شبـانه روز
ویروس ها Virus
زایمان سوسک
استتار موجودات
جنین پنج روزه انسان زیر میکروسکوپ
حشرات زیبا و عجیب
تشریح و مورفولوژی گیاهی
درختی عجیب با میوه های مرگبار
هفتاد درصد ژن های اسفنج دریایی با انسانها مشترک است!
عنکبوت‌های طاووس
عجیب ترین و زیباترین قارچ های دنیا
عکس های جالب و دیدنی از استتار جغدها
پر سر و صداترین حیوان زمین
عکس هايي از زيباترين حشره جهان
زیباترین گونه های ماهیان در جهان




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by sonia
This Template By Theme-Designer.Com